سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیای اطلاعات علمی
و از او پرسیدند امیر مؤمنان خود را چگونه مى‏بینى ؟ فرمود : ] چگونه بود آن که در بقایش ناپایدار است و در تندرستى‏اش بیمار ، و از آنجا که در امان است مرگ به سوى وى روان است . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

سه شنبه 87 مرداد 15  12:55 عصر

تأیید وجود آب در مریخ

مریخ نشین فونیکس بالاخره با آزمایش روی یک نمونه از خاک مریخی بوسیله ی تحلیل گر گرمایی و گازیِ خود، به نتایج مهمی دست یافت. ویلیام بویتون William Boynton از دانشگاه آریزونا، اعلام کرد: «ما آنجا آب پیدا کردیم! مقداری یخ آب که در گذشته بوسیله ی مریخ گرد اودیسه دیده شده بود. ولی این اولین بار است که آب مریخی را بوسیله ی ابزارهایمان مستقیما می بوییم و لمس می کنیم.»

تأیید وجود آب در مریخ

نمونه ی خاک با یک حفاری به عمق 2 اینچ بدست آمده است. زمانی که بازوی روبوتیک برای اولین بار به این عمق رسید با خاک یخ زده روبرو شد.  با تراشیدن این خاک، به مدت 2 روز در معرض هوا قرار گرفت و مقداری از آب موجود در نمونه تبخیر گردید، در نتیجه برداشتن خاک آسان تر شد.

در طی مراحل بعدی فعالیتهای فونیکس در مریخ، تیم علمی پشتیبانی کننده، تحقیق خواهد کرد که آیا آب موجود در مریخ به اندازه ی کافی گرم می شود تا بتواند برای حیات آماده باشد و آیا ترکیبات شیمیایی کربن دار و دیگر ترکیبات و مواد خام مورد نیاز برای ایجاد حیات در این محیط وجود دارد یا خیر.

اطراف
منطقه ی اطراف فونیکس

Mark Lemmon از دانشگاه A&M محقق دوربین عکاس سطحی فونیکس می گوید: «جزئیات و الگوهایی که ما در سطح مریخمی بینیم، سرزمینی را نشان می دهد که تا جایی که چشم کار می کند مملو از یخ است. ما با برنامه های اندازه گیریِ خاصی که داریم، می توانیم نتایجی که از اطراف بازوی فونیکس بدست می آید را به مقیاس بزرگتری از سطح مریخ نسبت دهیم.»


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ