سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیای اطلاعات علمی
خداوند، نرمش و ملایمت در همه چیز را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

چهارشنبه 87 شهریور 6  11:37 صبح
روند تاریخی شکل گیری کشور چین.
روند تاریخی شکل گیری کشور چین.
< type=text/java>
// if (window.showTocToggle) { var tocShowText = "نمایش"; var tocHideText = "نهفتن"; showTocToggle(); }
//]]>

 تاریخ

چین تاریخ کهنی دارد. گاهی به گونه یکپارچه و گاهی به مانند چند کشور جدا از هم بوده‌است. همواره همسایگان به این سرزمین می‌تاخته‌اند و از آن دسته مغول بودند که در روزگار چنگیز خان بر چین چنگ انداختند.

سون‌ یات‌ سن‌‌ "پدر چین مدرن" سیاست‌مدار و رهبرانقلابی چین در براندازى سلسله امپراتوری منچو در انقلاب سال ???? بود. در اوایل‌ سال‌ ???? نیروهای‌ انقلابی‌ به رهبری سون‌ یات‌ سن‌ بر امپراتوری منچو پیروز شدند.

رژیم چین پس از انقلاب مردمی از پادشاهی به جمهوری بازساخته شد. وقتى جمهورى چین در سال‌ ???? تأسیس‌ شد سون‌ یات‌ سن‌‌ اولین رئیس ‌جمهور چین در سال‌ ???? بود. او بعداً هم حزب ملى چین کومین تانگ را تأسیس‌ کرد و تا سال‌ ???? رهبر این حزب بود. سون‌ یات‌ سن‌ در سال‌ ???? در گذشت.

حزب کمونیست چین در سال ???? میلادی تأسیس شد. از سال ???? مبارزات سخت مردم چین را رهبری می‌کرد و در نتیجه جمهوری خلق چین را در سال ???? تأسیس نمود. آنگاه ژاپنیها بر این سرزمین تاختند. با پایان جنگ جهانی دوم تازش ژاپنیها ایستانده شد ولی جنگ داخلی میان هواداران ژنرال چیانگ کای شک و مائو تسه تونگ بالا گرفت که سرانجام به پیروزی هواداران حزب کمونیست چین انجامید و از آن پس چین به گونه? کمونیستی تا به امروز گردانده می‌شود و هواداران چیان کایچک نیز که ملی‌ها بودند به جزیره تایوان گریختند و تا به امروز به ایستادگی دربرابر فشار جمهوری خلق چین ادامه داده‌اند.

از سال ????، حزب کمونیست چین به دلیل فقدان تجربه کافی در جریان رهبری اقتصادی و نوسازی چین اشتباهاتی مرتکب شد. به تبع آن مبارزه قدرت (انقلاب فرهنگی چین) در سالهای ???? تا ???? در حزب کمونیست چین شروع شد. چهره‌های میانه رو حزب اخراج شدند. پس از پایان انقلاب فرهنگی چین در اکتبر سال ????، چین به دوره نوین توسعه تاریخی وارد شد.

از آغاز سال ???? حزب کمونیست چین سیاستهای اصلاحات و درهای باز را که تنگ شیائوپنگ مطرح کرد به اجرا گذارد. پس از اجرای سیاستهای اصلاحات و درهای باز به این طرف، توسعه اقتصاد ملی و اجتماعی چین به دستآورده‌های چشمگیری نائل آمده‌است. چهره کشور دستخوش تغییرات تکان دهنده شد. این دوران از لحاظ وضعیت بهرین زمان پس از تأسیس جمهوری خلق و بهترین دوره برای مردم به لحاظ تامین منافع آنان به شمار می‌رود.

 سیاست

سرباز چینی در میدان تیان‌آن‌من
سرباز چینی در میدان تیان‌آن‌من

جمهوری خلق چین یک کشور سوسیالیستی است. نظام سوسیالیسم نظام اصلی جمهوری خلق چین است.

چین از سال ???? عضو پیمان امنیتی سازمان همکاری شانگهای می‌‌باشد. سازمان همکاری‌ شانگهای از دل رقابت قدرت‌های بزرگ برسر منطقه ژئوپلیتیک آسیای میانه ظهور کرد..

کلانشهر شانگهای از قطب های اصلی اقتصاد و تجارت چین است.
کلانشهر شانگهای از قطب های اصلی اقتصاد و تجارت چین است.

 تقسیمات کشوری

نقشه استانها و مناطق خودگردان چین.
نقشه استانها و مناطق خودگردان چین.

کشور جمهوری خلق چین از ?? استان تشکیل شده است. علاوه بر آن چین، مدعی مالکیت تایوان به عنوان یکی از استانهای خود است. فهرست استانهای چین: آن‌هوئی، تایوان (ادعا شده توسط چین، اداره آن با کشور جمهوری چین است.)، جیانگ‌سو، جیانگ‌کسی، جی‌لین، چینگ‌های، ژجیانگ، سیچوآن، شاآنکسی، شاندونگ، شانکسی، فوجی‌آن، گانسو، گوانگ‌دونگ، گوئیژو، لیائونینگ، هاینان، هنان، هه‌ایلونگ‌جیانگ، هوبی، هون‌آن، هه‌بی و یون‌نان.

علاوه بر استانهای فوق، کشور چین دارای چندین منطقه خودمختار است: تبت، شین‌جیانگ، گوانگشی، مغولستان داخلی و نینگشیا. همچنین هنگ کنگ و ماکائو دو منطقه اداری ویژه در چین هستند.

 جغرافیا

کشور چین در منطقه شرق آسیا قرار گرفته است و مساحت آن بیش از ????????? کیلومتر مربع است که به این ترتیب بعد از روسیه، دومین کشور آسیا به حساب می آید. چین دارای مرز زمینی با ?? کشور است. این کشور همچنین از سمت شرق و جنوب با دریای چین شرقی، خلیج کره، دریای زرد، و دریای شرقی چین و دیگر آبهای آزاد ارتباط دارد.

آب و هوای آن بسیار متنوع است و از مناطق گرمسیر و بارانی در جنوب تا بسیار سردسیر تا شمال را شامل می شود. طوفان‌های گاه به گاه(در حدود ? تا در سال) در امتداد سواحل جنوبی و شرقی، سیل‌های مخرب، سونامی، زلزله، جابه جاشدن (حرکت) زمین و خشکسالی از بلایای طبیعی منطقه چین هستند.


 مردم

کشور چین بیش از یک میلیارد و دویست و هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد. بیشتر مردم چین از نژاد زرد هستند و به زبان ماندارین سخن می‌گویند.

 

اقوام ساکن چین، بر پایه رده‌بندی دولتی چین

آچانگ - بایی - بلانگ - بونان - بویئی - دائی - دائور - دئانگ - درونگ - دونگ - دونگ‌ژیانگ - اونک - گائوشان - گلائو - هان - هانی - هژن - هوئی - جینگپو - جینو - قزاق - گین - قرقیز - کره‌ای - لاهو - لهوبا - لی - لیسو - منچو - مائونان - میائو - مونپا - مغول - مولائو - ناخی - نو - اوروقن - پومی - چیانگ - روس - سالار - شه - شوئی - تاجیک - تاتار - تبتی - تو - توجیا - اویغور - ازبک - وا - ژیبه - یائو - یی - یوگور - ژوانگ - قومیت‌های تعریف‌نشده

 


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ