سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیای اطلاعات علمی
هیچ کس چیزى را در دل نهان نکرد ، جز که در سخنان بى اندیشه‏اش آشکار گشت و در صفحه رخسارش پدیدار . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

سه شنبه 87 مرداد 15  1:32 عصر
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا قطرات بسیار کوچک شبنم که روی گلبرگ‌های گل رز ایجاد می‌شوند، حتی با وارونه کردن شاخه‌های گل هم نمی‌افتند؟ این معمایی است قدیمی که سالیان طولانی ذهن بسیاری از دانشمندان و محققان را به خود مشغول کرده بود، اما بتازگی محققان به یافته‌های جدیدی در این زمینه دست یافته و آن را درخصوص دیگر مواد مصنوعی مورد بررسی و آزمایش قرار داده‌اند.

قطرات شبنم تشکیل شده روی بسیاری از برگ‌ها و گل‌ها با کوچک‌ترین لرزش یا ارتعاشی به زمین می‌افتند و به این ترتیب سطح برگ‌ها را از حشرات بسیار ریز و ذرات گرد و غبار پاک می‌کنند. بسیاری از زیست‌شناسان بر این باورند که این فرآیند طبیعی نقش مهمی در پاکسازی سطح برگ‌ها و گلبر‌گ‌ها از آلاینده‌ها دارد.






 





محققان دریافته‌اند اگرچه گلبرگ‌های رز از ویژگی‌‌های ساختاری مشابه با دیگر انواع گل‌ها برخوردار هستند، اما در میان سنبله‌های گیاه آبراه‌های نسبتا پهنی با شیب ملایم وجود دارد که عاری از هرگونه پوشش مومی در سطح است. این سنبله‌ها، ساختار کروی شکلی را در قطرات شبنم تشکیل شده در سطح گلبرگ‌ها به وجود می‌آورند اما آبی که به آبراه‌های میان سنبله‌‌ها نفوذ می‌کند، سبب ایجاد چسبندگی در سطح شده و مانع از حرکت قطرات شبنم به اطراف و حتی افتادن آنها می‌شود.


آنها برای استفاده از این ویژگی‌ در مواد مصنوعی مقداری پلیوینیل الکل را در سطح گلبرگ‌های رز قرار دادند و پس از گذشت زمان کوتاهی پوشش پلاستیکی بسیار نازکی را که در سطح گلبرگ‌ها ایجاد شده بود جدا کردند.



این غشای نازک پلاستیکی نیز از همان ویژگی‌‌های ساختاری گل‌های رز برخوردار شده بود و می‌توانست حتی در صورت وارونه شدن نیز قطرات کوچکی به قطر 5 3 میلیمتر را در سطح خود نگاه دارد. بنابراین به نظر می‌رسد در ایجاد چسبندگی در مواد مختلف، ویژگی‌های فیزیکی سطح در مقایسه با ویژگی‌های شیمیایی آن اهمیت بیشتری دارد.







دانشمندان بر این باورند که چسبندگی سطح گلبرگ‌های رز نقش مهمی در درخشش قطرات آب در معرض نور خورشید و به دام انداختن حشرات گرده‌افشان دارد. استفاده از این ویژگی در ساخت تراشه‌های آزمایشگاهی می‌تواند بسیاری از موانع و مشکلات موجود را از میان بردارد.



 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ