سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیای اطلاعات علمی
نزد ابلیس مرگ هیچ یک از مؤمنان، از مرگ فقیه محبوب تر نیست . [امام صادق علیه السلام]

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  3:16 عصر

                   آیا کودک شما لکنت زبان دارد؟

لکنت مانع جریان طبیعی و روان بودن صحبت انسان می شود. همچنین به جز لکنت ، عوامل دیگری مثل ترس و هیجان می توانند جریان صحبت روان و عادی فرد را مختل نمایند. همه ی ما گاهی کلمات یا بخشی از کلمه ای را تکرار می کنیم و هیچ کس ، همیشه و در همه اوقات ، صحبت کاملاً روان و سلیس ندارد . همه ی ما گاهی به هنگام صحبت کردن دچار مکث و تأمل ناخواسته می شویم و یا کلمات و صداهای زایدی را اضافه می کنیم، بخش های کلمات را نادرست ادا می کنیم ، جمله ای را تکرار کرده و آن را تصحیح می کنیم و یا سعی می کنیم دو کلمه را همزمان بیان کنیم و برای لحظاتی دچار مشکل و گیرزبان می شویم. لذا کودک خردسال که هنوز تلاش می کند در تلفظ صداها و لغات مختلف و در ترتیب جملات ( جمله بندی ها ) مهارت پیدا کند و از فشار اجتماعی به هنگام صحبت کردن نهراسد ، بسیار طبیعی است که بعضی وقت ها بیش از بزرگسالان و کودکان بزرگتر از خودش دچار مشکل شود و تعادل کلامی خویش را از دست بدهد.

قدر مسلم این است که صحبت روان و راحت هر فرد به طور قابل ملاحظه ای به احساسات درونی و شرایط و موقعیت های محیطی بستگی دارد. از آنجا که رفتار کلامی بسیاری از کودکانی که در صحبت کردن دچار ناروانی طبیعی کلام می شوند، همانند رفتار کودکانی است که لکنت دارند ، ممکن است برایتان بسیار مشکل باشد که ناروانی یا لغزش طبیعی زبان را از لکنت زبان تمیز دهید . همچنین باید توجه داشته باشید که ناروانی کلامی کودک در بعضی مواقع و موقعیت های خاص ، با توجه به چگونگی احساسات و انگیزه های درونی او ، از نظر تنوع و شدت تغییر می کند .

بنابراین ، اگر شما اندکی نگران صحبت کردن کودک خود هستید ، بهتر است که تشخیص دقیق چگونگی مشکل احتمالی گویایی او را به عهده متخصصان آسیب شناسی گفتار و کارشناسان گفتار درمانی بگذارید . اگر ایشان تشخیص دادند که کودک شما ناروانی کلامی غیر عادی ندارد ، در این صورت لازم نیست که اقدام خاصی به عمل آورید . البته ممکن است لازم باشد که شما اضطراب خودتان را کاهش دهید .


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ