سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیای اطلاعات علمی
خود پسندی خرد را تباه می کند . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  8:27 عصر

 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  8:22 عصر

نوع خودرو : شنی دار و آبی، خاکی

وزن : ?/??-??تن

تعداد خدمه : ? نفر (فرمانده ، راننده ، توپچی )

طول : ???/? متر

حداکثر عرض : ??/?متر

ارتفاع : ???/?متر

حداکثر سرعت : ??km/h

کالیبر توپ : ?? میلیمتر

برد مفید توپ : ???متر

برد موشک :????-???? متر

کشور سازنده :شوروی سابق

 


 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  7:54 عصر

تاو (BGM71) موشکی است ضد تانک که برای انجام عملیات های ضد زره طراحی شده است.تاو را باید به جرات یکی از بهترین موشک های ضد تانک جهان نامید که تا به امروز بیش از 66000 فروند از ان به 44 کشور دنیا از جمله ایران صادر شده است.تاریخچه تاو به اواخر دهه 60 میلادی برمیگردد.زمانی که بیش از نیم میلیون تانک شوروی در کنار مرز های اروپای غربی صف کشیده بودند تا در صورت تبدیل جنگ سرد به جنگ گرم به داخل خاک کشور های عضو ناتو سرازیر شوند.در ان زمان کمپانی ریتیان امریکا دست به طراحی تاو زد.تاو در سال 1973 تحویل ارتش امریکا شد و همچنان نیز در حال تولید میباشد.

تاو به روش هدایت سیمی هدایت میشود.خود موشک تاو درون محفظه مخصوصی قرار دارد.در هنگام شلیک این موشک بالچه های خود را که شامل چهار عدد در عقب موشک و چهار عدد در جلوی موشک است را باز میکند.دو رشته سیم که از یک طرف به لانچر و از طرف دیگر به موشک متصل است وظیفه ی هدایت موشک را دارند.کاربر موشک که از درون سایت هدف گیری هدف را نشانه رفته است به وسیله همین دو رشته سیم که طولشان به اندازه برد موشک است فرامین اصلاح مسیر را به موشک منتقل میکند.از این لحاظ گهگاه به این سبک هدایت روش هدایت همزمان نیز گفته میشود.

 

تاو دارای انواع مختلفی است که شامل TOWA/C/D/E میباشد.TOWA یا بیسیک تاو اولین مدل این موشک دارای برد 3000 متر میباشد.در دیگر مدل های تاو از یک سرجنگی 2 مرحله ای که به صورت پشت سرهم منفجر میشود استفاده شده تا بتواند هر زرهی را نابود کند.البته موشک تاو بی عیب نیست.عدم هدایت خودکار و عدم توانایی کافی در شب و اب و هوای بد و نیاز به هدایت مستقیم کاربر از جمله عیب های تاو هستند.شاید همین مشکلات تاو نیروی زمینی امریکا را بر ان داشت تا موشک ضد تانک هلفایر AGM114 را برای هلیکوپتر های اپاچی توسعه دهد.با وجود این تاو به دلیل تعمیر و نگهداری اسان و قیمت کم همچنان موشک محبوبی است و در کشورهای زیادی چون امریکا و ایران و پاکستان و اسراییل و ترکیه و ژاپن و حدود 40 کشور دیگر همچنان خدمت میکند.

تاو را میتوان از انواع تجهیزات زمینی چون تانک و نفربر و جیپ و حتی از روی زمین شلیک کرد.علاوه بر اینها تاو از هلیکوپتر های زیادی چون کبرا و فنک و MD500 و چند هلیکوپتر دیگر قابل استفاده است.معمولا هر هلیکوپتر میتواند 4 تا 8 موشک تاو را حمل کند.از تاو در درگیری های نظامی بسیاری استفاده شده که مهمترین انها جنگ ایران و عراق و جنگ خلیج فارس 1991 و 2003 میلادی و حمله نظامی امریکا به افغانستان و درگیری های بالکان 1999 است.


 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  7:52 عصر

        جنگنده متفاوت F-16 XL ] اف-16 ایکس ال، جنگنده ای با طراحی متفاوت


پس از معرفی هواپیمای اف-16 فایتینگ فالکون، نوبت به مدل جدید و نوین هواپیمای اف-16 می رسد که با طراحی متفاوت و رادیکال خود، توانایی های منحصر به فرد خود را نمایان ساخته و البته تا حدود زیادی، کاستی های نمونه اصلی هواپیمای اف-16 را با طراحی جدید برطرف نموده است.

هواپیمای بال دلتایی اف-16 ایکس ال، متعلق به نیروی هوایی آمریک ([Only registered and activated users can see links])ا
این هواپیما، بر پایه بدنه اصلی هواپیماهای اف-16 معمولی بنا نهاده شده است که مشخص ترین اختلاف این هواپیما با نمونه های معمولی اف-16، بال های دلتایی شکل آن می باشد. این بال ها، به شکل یک مثلث هستند که گوشه های آن به سمت بیرون کشیده شده اند. استفاده از چنین طرح بالی، به دلیل فراهم آمد فضای بیشتر برای نگهداری سوخت، برد بیشتری به این هواپیما می دهد. همچنین، این شکل دلتایی بال، امکان حمل تسلیحات بسیار بیشتری نسبت به نمونه معمولی اف-16 را به هواپیمای اف-16 ایکس ال اعطا می نماید.

هواپیمای اف-16 ایکس ال با بال های دلتا شکل و بدنه بزرگتر نسبت به مدل های پیشین ([Only registered and activated users can see links])
به مدد استفاده از بال های دلتا یا مثلثی شکل، مساحت بال بیشتری برای این هواپیما فراهم آمده است که در نتیجه، هواپیما قادر به نشست و برخاست در سرعت های بسیار کمتر از نمونه معمولی هواپیماست. این هواپیما، در حقیقت برای پاسخگویی به نیاز نیروی هوایی آمریکا برای هواپیمایی که قادر به کروز یا گشت زنی در سرعت های مافوق صوت، بدون از دست دادن قابیلت مانوردهی و توانایی های دیگر باشد، طراحی گشت. به همین منظور، می بایست در طرح اف-16 های معمولی آن دوران، تغییراتی به وجود می آمد که علاوه بر ایجاد توانایی سوپرکروز دیگر قابلیت های هواپیما نیز مانند برد و توانایی حمل تسلیحات افزایش می یافت.

هواپیمای اف-16 ایکس ال در اختیار سازمان ناسا برای امور تحقیقاتی ([Only registered and activated users can see links])
به منظور به کارگیری بال های دلتا شکل، لازم بود که طول بدنه نیز افزایش یابد. در راستای همین هدف، طول کلی بدنه هواپیما، به میزان 146 سانتیمتر، افزایش یافت تا ریشه گسترده بال، بتواند روی بدنه نصب شود. بال های دلتا شکل این هواپیما، بر خلاف هواپیماهایی مانند خانواده میراژ که تنها از مثلثی ساده تشکیل می شوند، این گونه نبود. بلکه انتهای بال های این هواپیما، تا حدودی به بیرون امتداد داده شده بود تا برخی از توانایی های آیرودینامیکی هواپیما برای پرواز در سرعت های مافوق صوت افزایش یابد. در اف-16 های مدل های قدیمیتر، در صورت حمل سیستم ناوبری شبانه برای عملیات کور یا سیستم لانتیرن، دو مقر حمل تسلیحات اشغال می شد که از توانایی حمل تسلیحات بیشتر هواپیما می کاست.

سه نمای ظاهری بالا، روبرو و جانبی هواپیمای اف-16 ایکس ال ([Only registered and activated users can see links])
اما در هواپیمای اف-16 ایکس ال، به لطف وجود مقرهای فراوان برای حمل تسلیحات، دیگر این ضعف چندان محسوس نیست. این هواپیما برای تامین نیروی پیشرانش خود، از دو مدل موتور ساخت شرکت های مشهور پرات اند ویتنی و جنرال الکتریک استفاده می نماید، مدل جنرال الکتریک F-110، توانایی ایجاد نیروی رانشی معادل 28.000 پوند تولید می نماید که به راستی نیروی بسیار عظیمی برای پیشرانش یک جنگنده نسبتاً متوسط به شمار می آید. این هواپیما، دارای وزن خالی معادل 11 تن و بیشینه وزن برخاستی برابر با حدود 25 تن است. همچنین این هواپیما، قادر است به سرعت هایی در حدود 2 ماخ در ارتفاع حدود 15 کیلومتری، که البته سقف پرواز هواپیما نیز در همین حد است، دست یابد.

هواپیمای اف-16 ایکس ال، کاملاً مسلح به موشک های مختلف و تانک های سوخت ([Only registered and activated users can see links])
طول بال های این هواپیما به 10 متر، طول خود هواپیما به حدود 16 متر و مساحت بال این هواپیما به 58 متر مربع می رسد. این هواپیمای متفاوت، در ابتدای زمان طراحی اش در شرکت جنرال داینامیکز، رقیبی برای نمونه جدید هواپیمای اف-15 E ساخت شرکت مکدانل داگلاس به شمار می آمد. اما سرانجام، با وجود مزایا و ویژگی های بسیار عالی که این هواپیما از آنان بهره می برد، هواپیمای اف-15 ئی در این رقابت پیروز گردید و این هواپیما، که هم اکنون از آن با نام F-16 E نام می برند، هرگز به تولید انبوه برای کابرد های نظامی نرسیده و تنها چند نمونه از آن تولید شد.

نمونه اصلی هواپیمای اف-16 سی که تولید انبوه رسیده و در بیشتر نیروهای هوایی جهان به خدمت گرفته شد ([Only registered and activated users can see links])
البته، با وجود اینکه برنامه هواپیمای اف-16 ایکس ال ادامه نیافت، اما هم اکنون شاهد تولید نسل جدیدی از جنگنده های اف-16 با نام دیزرت فالکون و با کد E/F هستیم که از آن ها با نام بلاک 60 نیز یاد می شود. اگرچه در این جنگنده های بسیار پیشرفته ادامه دهنده راه ایکس ال، بال دلتا شکل به کار گرفته نشده، اما بسیاری از ویژگی های مثبت هواپیمای اف-16 ایکس ال، هنوز پا بر جا هستند. ناگفته نماند که تنها خریدار این هواپیماهای پیشرفته، نیروی هوایی امارات متحده عربی می باشد که اولین گروه جنگنده های مدرنیزه دیزرت فالکون خود را اخیراً تحویل گرفته است.


 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  7:47 عصر
                           تقسیم بندی موشک ها و انواع ایرانی آنها

موشک های هوا به هوا یا AAM ( Air to Air Missile )
توسط هواپیما حمل می شود و بر علیه هواپیماهای دشمن یا یک هدف پرنده به کار گرفته می شود . این نوع از موشک ها عموما از لحاظ ابعاد نسبت به سایر موشک ها کوچکتر هستند زیرا ظرفیت هواپیماهایی که آنها را حمل می کنند محدود است و این موشک ها با توجه به ماموریتشان دارای برد نسبتا کوتاهی می باشند و به این علت به آنها Boost Glide می گویند یعنی به محض روشن شدن موتور یک سرعت اولیه به موشک داده می شود و بعد از این مرحله به سمت هدف گلاید می کند . از موتور راکت با سوخت جامد در این نوع موشک ها استفاده می شود . زیرا ماهیتی ساده دارند و قابل اعتماد هستند . در بعضی موارد جهت اصلاح خصوصیات عملکردی موشک از موتور با کار کرد مدوام در طول پرواز استفاده می کنند .
بعلت اینکه این موشک ها مستقیما در زیر هواپیما حمل می شوند مشکلات آیرودینامیکی نسبتا ساده ای ایجاد می شود که شامل اثرات تداخل جریان بین موشک و هواپیما می باشد . این مسایل تداخلی بویژه در سرعت های بالا در بالهای به عقب بر گشته جنگنده هایی که موشک حمل می کنند بحرانی است . بعنوان یک قانون خاص برای هواپیمای جنگنده بمب افکن هر موشکی که شلیک می گردد خواه عمود بر مسیر حرکت و خواه به سمت عقب باید آنالیز همان وضعیت خاص انجام پذیرد . قابلیت مانور پذیری موشک های AAM به دلایل زیر در مقایسه با سایر موشک ها بیشتر می باشد :
1- سرعت های زیاد پرتاب
2- سرعت زیاد هدف و مانور پذیری بالای آن
3- زمان کوتاه پرواز جهت اصلاح مسیر .
محبوب ترین موشک هوا به هوای ایرانی:

مجبوب ترین موشک ایرانی که از طرفدارن زیادی برخوردار است موشک AIM-54 فینیکس است که توسط جنگنده اف-14 نیروی هوایی حمل می شود.

لیستی از موشک های هوا به هوای ایرانی:



? AIM-7

? AIM-9

? AIM-54

? AA-8

? AA-10

? AA-11

? PL-2A

? PL-7

?سجیل

?فاطر

نکته مهم:

به دلیل حفاظت اطلاعات شدید در مورد تسلیحات هوایی در ایران اطلاعات دقیقی از موشک های موجود و تعداد انها در دسترس نیست.در سال های گذشته گزارشاتی در مورد ساخت موشک فاطر به دست ایران که از بدنه AIM-9 و سیستم ایونیک جدیدی بهره میبرد شنیده شد که اطلاعاتی از ان در دسترس نیست.همچنین اخرین پروژه موشکی هوا به هوای ایران موشک سجیل است که نمونه هوا به هوا شده موشک هاوک میباشد که بر روی جنگنده اف-14 مورد استفاده قرار میگیرد.

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links]_74)
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید
موشک هوا به هوای AIM-54 فینیکس شلیک شده از اف 14 تامکت


موشک زمین به هوا یا SAM ( Surace to Air Missile )
معمولا از این نوع موشک ها برای پدافند زمینی در برابر حمله هواپیماهای دشمن استفاده می شود . طراحی آیرودینامیکی این نوع موشک ها بستگی به برد آنها دارد که این برد از چند کیلو متر تا چند صد کیلو متر می تواند باشد . معمولا برای برد های کوتاه از موشک های یک مرحله ای با موتور سوخت جامد یا مایع استفاده می شود و همچنین به منظور به منظور کاهش وزن در برد های بلند از سیستم های چند مرحله ای استفاده می کنند . اثبات شده است که موتور های رم جت و سایر موتور های مکنده هوا از نظر اقتصادی و از دیدگاه وزنی با صرفه تر می باشد . همچنین یکی از معایب استفاده از موتور رم جت این است که برای استارت این موتور ها نیازمند به یک موتور کمکی قوی دارد . سیستم هدایت این نوع موشک ها نیز متنوع است . برای برد های کوتاه سیستم هدایت با اشعه راداری و یا حتی ملدون قرمز دقت بالایی را برای انجام ماموریت موشک ها به همراه دارد .
برای برد های بلند از سیستم های هدایتی هدف یاب و یا ترمینال استفاده می کنند که باعث از بین بردن موثر هدف با دقت زیادی می شود . برای انجام ماموریت در برابر هدف های سریعی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند قابلیت مانور مورد نیاز برای این کلاس از موشک ها می بایست در رنج بالایی باشد . عموما این نوع موشک ها بطور عمودی پرتاپ و یا از یک ارتفاع بلند برای حداکثر تاثیر تخریب پرتاب می گردند .

جدید ترین عضو گروه پدافندی:

جدیدترین عضو گروه موشک های پدافندی ایران موشکTor-M میباشد .ایران در سال 2006 یک محموله 29 تایی از این موشک را از روسیه تحویل گرفت.

لیستی از موشک های پدافند ایرانی:



? SA-10

? SA-5

? SA-2 / HQ-2J

? SA-6

? SA-15

? I HAWK

? Rapier

? Tigercat

? SA-16

? SA-7

? HQ-7 / FM-80

? Stinger

نکته مهم:

ایران در بخش پدافندی دست به تولید موشک های صیاد1و2 و شهاب ثاقب و S-250 زده است که مهندسی معکوس شده موشک های چینی و روسی هستند.

در بخش موشک های شانه پرتاب هم ایران علاوه بر استینگر موشک های میثاق1و2 را تولید میکند و از موشک های دوش پرتاب روسی همانند ایگلا بهره میبرد.

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links]_5888)
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید
موشک زمین به هوایTor-M


موشک هوا به زمین یا ASM ( Air to Surface Missile )
از این موشک ها معمولا برای حمله به سلاح های تاکتیکی و نابود کردن نیرو های زمینی یا هدف های زمینی نظیر انبار سلاح ها مخازن کشتی ها یا فرودگاه ها استفاده می شود . مشکلات پرتابی این موشک ها شبیه موشک های AAM است و برد آنها نیز از چند کیلومتر تا چند صد کیلو متر متغیر است . در نوع برد کوتاه این موشک ها عموما به دلیل سبکی از نگهدارنده ثابت در آنها استفاده می شود و در نوع برد بلند از نگهدارنده جدا شونده بهره می برند . در مرحله بعد وضعیتهای بدست آمده متعادل می شوند و به تدریج برای رسیدن به سرعت مورد نظر تقویت می گردند . اگر برد قابل توجهی مورد نظر باشد چند مرحله ای کردن موشک سود مند است . در نصب بر روی هواپیما برای تنزل نکردن خصوصیات عملکرد هواپیما های حامل دقت زیادی باید به خرج داد . مانور پذیری موشک های ASM به دلیل سرعت پایین آنها خیلی کمتر از موشک های AAM است و همچنین چون این موشک ها را بر علیه هدف های زمینی به کار می گیرند واضح است که نیازی به قابلیت مانوری کمتری دارند .

لیست موشک های هوا به زمین ایرانی:



? GBU-67/9A Qadr

? AGM-379/2

? Zoobin

? AGM-65A

? AS-10
? AS-11

? AS-14
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links]_6343)
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید
موشک هوا به زمین AGM-65 ماوریک در حال شلیک از اف 15 ایگل

موشک زمین به زمین یا SSM ( Surface to Surface Missile )
این موشک ها به دو دلیل در جنگ بکار گرفته می شود :
?- حمله به هدف هایی که در مسافت های بسیار دوری واقع هستند .
2- استفاده از آن به عنوان یک سلاح تلافی جویانه

از دیگر علت های استفاده از این نوع موشک ها می توان پشتیبانی پیاده نظام در عوض آتش توپخانه را نام برد . این جنگ افزار دارای برد موثری از هزار کیلو متر تا چندین هزار کیلو متر می باشد . معمولا مسیر حرکت این موشک ها بصورت کروز و یا پرتابه ای می باشد . موشک های برد بلند بالستیک معمولا چند مرحله ای هستند زیرا با این روش ابعاد موتور کوچکتر شده و در نتیجه وزن کلی موشک به حداقل می رسد .
این موشک ها چون به صورت عمودی پرتاب می شود کل وزن موشک بر روی لانچر پرتاب قرار می گیرد پس واضح است که هر چه وزن موشک کمتر شود فشار کمتری بر لانچر پرتاب وارد می شود .
قابلیت مانور این نوع موشک ها خیلی کمتر از بقیه است و عمده کنترل در طول فاز صعود مسیر در هنگام وزش باد جانبی انجام می پذیرد . این نوع موشک معمولا مانند یک سلاح توپخانه ای از یک سکوی پرتاب ثابت زمینی شلیک شده و سپس بر روی هدف نشانه می رود و برای این منظور نیاز به درجه بهینه ای از مانور پذیری موشک داریم . در نوع بدون سیستم هدایت این موشک ها پایداری مورد نیاز با استفاده از ملاحظات انحراف مسیر در پرتاب بر موشک اعمال می گردد . نوع بخصوصی از این موشک ها از زیر آب شلیک می شوند .

ایران و موشک های زمین به زمین:

ایران عزیزمان دراین قسمت به پیشرفت های شگرفی دست یافته است که باعث حیرت جهانیان گشته است.صنایع موشکی ایران با ساخت موشک بالستیک شهاب 3 که دارای بردی 2500 کیلومتری است ایران را در زمینه موشکی در جهان مطرح ساخت.ایران در رزمایش پیامبر اعظم موشک بالستیک فجر3 را ازمایش کرد که از کلاهکی تقسیم شونده بهره میبرد.این تکنولوژی در اختیار کشورهای معدودی است که دستیابی به این فناوری توسط متخصصان ایرانی باعث بهت و حیرت جهانیان گشت.

منابع غربی از موشک های شهاب 4و5و6 با برد 4000 تا 10000 هزار کیلومتر سخن میگویند که ایران همواره این موارد را تکذیب کرده است.در حال حاضر ایران در حال کار بر روی موشک شهاب3 است تا ان را به یک حمل کننده ماهواره تندیل نماید.

لیستی از موشک های زمین به زمین ایرانی:

 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  7:42 عصر

                                            نوع سلاح هایی که در ارتش اسراییل به کار می رود

یکی از عمده*ترین کمک*های ایالات متحده به اسرائیل کمک*های تسلیحاتی می*باشد به*گونه*ای که رژیم صهیونیستی همواره از جدیدترین جنگ*افزارهای آمریکایی سود برده است. از مجموع ???? تانک ارتش اسرائیل ???? دستگاه آن و از ???? عراده توپ ثابت نیروی زمینی این کشور ??? عراده آن آمریکایی است. این وضعیت در توپ**های متحرک، موشک*اندازها، موشک*های هدایت*شونده، ضدهوایی*ها، هواپیماها، هلی*کوپترها و ... نیز به چشم می*خورد و ایالات*متحده به*عنوان بزرگترین تامین* کننده تسلیحاتی اسرائیل خودنمایی می*کند. یکی از عمده*ترین کمک*های آمریکا به رژیم صهیونیستی کمک*های تسلیحاتی است که همواره این رژیم از جدیدترین جنگ*افزارهای آمریکایی سود می*برد. واشنگتن از بدو تشکیل رژیم صهیونیستی راهبرد برتری نظامی رژیم صهیونیستی را به*عنوان یکی از مهم*ترین راهکارهای حفظ این رژیم غیرمتجانس تلقی کرده و در این راه کمک*های نظامی خود را به سوی این رژیم سرازیر کرده است. سرتیپ ستاد «ابراهیم کاخا» یکی از افسران بازنشسته ارتش لبنان در پژوهشی در این رابطه که در شماره نوامبر ???? مجله «الدفاع العربی» به چاپ رسید به تفصیل انواع سلاح*های آمریکایی مورد استفاده در ارتش رژیم صهیونیستی را شرح داده است، به دلیل اهمیت این مقاله بخش*هایی از آن در پی می*آید: 1. تسلیحات آمریکایی در نیروی زمینی رژیم صهیونیستی سیستم*های تسلیحاتی و جنگ*افزارهای آمریکایی به شکل گسترده*ای توسط نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به*کار می*رود به*نحوی که نیمی از تسلیحات نیروی زمینی ارتش صهیونیستی آمریکایی هستند. به*طور مثال [تا تاریخ انتشار این مقاله] ?? درصد از تانک*ها، ?? درصد از نفربرها، ?? درصد از توپ*های ثابت (منظور تمامی توپ*هایی است که خود حرکت نبوده و برای نقل و انتقال آن*ها باید یدک شوند) و ?? درصد از توپ*های متحرک ساخت آمریکا هستند. علاوه بر آن سایت*های موشک*های تاکتیکی و سیستم موشک*های هدایت شونده ضدتانک و هواپیما و دستگاه*های مراقبت بسیار پیشرفته را باید نام برد. در زمینه سلاح*های سبک و مسلسل*های ساخت آمریکا مهم*ترین آن*ها عبارت*اند از: سلاح*های سبک و مسلسل*ها: تفنگ خودکار آمریکایی ??*/*? میلی*متری از نوع (A M 16) تفنگ نیمه خودکار آمریکای ??*/*? میلی*متری از نوع (M 14) موشک*انداز آمریکایی (M D) از نوع «لو» ?? میلی*متری. مسلسل متوسط آمریکایی «برونینگ» نوع (HB.M.Z). مسلسل سنگین آمریکایی ?*/*?? از نوع (M 85) میلی*متری که بر روی تانک*ها و نفربرهای آمریکایی نصب می*شوند. تانک و نفربرهای زرهی اصلی و اساسی: نیروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی از مجموع ???? دستگاه تانکی که در اختیار دارد حدود ???? دستگاه تانک اصلی آن ساخت آمریکاست نوع تانک*ها و نفربرهای آمریکایی مورد استفاده در ارتش رژیم صهیونیستی به ترتیب زیرند: ??? دستگاه تانک از نوع (A.5.M 4 پاتون. ??? دستگاه تانک از نوع (M 60) که مشابه تانک*های آمریکایی «پاتون» است. ??? دستگاه تانک از نوع (A.1 M60) که نسخه تعدیل شده و پیشرفته*تر تانک*های «پاتون» است. ??? دستگاه تانک از نوع (A.3 M 60) این تانک نیز نسخه*ای پیشرفته از تانک*های قبلی بوده که سیستم فرماندهی آتش پیشرفته*تر و دستگاهی برای اندازه*گیری مسافت به*وسیله لیزر تا ???? متر به*علاوه رایانه*ای اتوماتیک و تجهیزات فنی دیگر است. توپ*های معمولی: از ???? عراده توپ ثابت و متحرکی که ارتش نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در اختیار دارد ??? عراده آن ساخت آمریکاست.در این راستا بیش از نیمی از مهمات توپخانه*های متحرک رژیم صهیونیستی به نحوی، ساخت آمریکا بوده و ?? درصد از توپخانه*های ثابت نیز همین وضعیت را دارند.تعداد و نوع توپ*های آمریکایی ارتش صهیونیستی به شرح زیر است: توپ*های متحرک: به طور کلی ??? عراده. ??? توپ ??? میلی*متری از نوع A.1/A.2 M109 ??? توپ ??? میلی*متری از نوع M110 ?? توپ ??? میلی*متری از نوع M110 توپ*های ثابت (یدک شده کلا ??? عراده ??? توپ ??? میلی*متری از نوع (M 101) از سری توپ*های ثابت هارودز است. ?? توپ ??? میلی*متری از نوع (A1 M114) از سری توپ*های ثابت هارودز است. موشک *اندازها: ? سایت موشکی از نوع MILRS ??? میلی*متری که یک توپ*های موشک*انداز ساخت آمریکا است و قادر به پرتاب موشک*های (گلوله*های) دوربرد غیرهدایت شونده هستند و برای تامین پشتیبانی آتش نیروهایی در حجم یک تیپ یا یک لشکر مورد استفاده قرار می*گیرند. ?? سایت موشکی از نوع «لانس» (C Lance MGM 52) که قادر به پرتاب موشک*های زمین به زمین است و از سال ???? به ارتش صهیونیستی تحویل داده شده است، هم*اکنون تیپ موشک*های زمین به زمین «لانس» در ارتش رژیم صهیونیستی موجود است. تسلیحات موشکی هدایت شونده و ضد زره: نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی از دو نوع سیستم موشکی موسوم به «تاو» و «دراگون» که از جمله سیستم*های موشکی ساخت آمریکا بوده و ضدتانک است، استفاده می*کنند.از مشخصات این سیستم می*توان به موارد زیر اشاره کرد: ??? سایت موشک*انداز از نوع TOW BGM 71 که نوعی موشک سنگین ضدتانک است و برای پرتاب نیازمند ??? موشک هدایت شونده Dragon FGM 77، این سلاح بر روی شانه نفر حمل شده و با تکیه بر یک پایه جلویی کوتاه آماده استفاده می*شود. پرتاب کننده*های غیرارتجاعی: فقط یک شکل از این*گونه تسلیحات در اختیار نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی است که توپ*های ??? میلی*متری M40 است.ارتش رژیم صهیونیستی از نوع A1 توپ*های ??? میلی*متری M40 به میزان ??? عراده در اختیار دارد، این توپ*ها آمریکایی*الاصل بوده اما با اجازه شرکت سازنده در فلسطین اشغالی تولید شده*اند. توپ*های ضد هوایی: نیروی زمینی رژیم صهیونیستی از دو نوع توپ*های ضد هوایی ساخت آمریکا استفاده می*کند این دو نوع توپ به ترتیب از نوع (M-163) و توپ*های فالکون (M-167) است که مهم*ترین مشخصات آن به ترتیب زیر است: ?? عراده توپ فالکون از نوع ??? Vulcan M ?? میلی*متری: این نوع توپ ضد هوایی قدرت تحرک و جابه*جایی را دارد. ?? عراده توپ فالکون 167 Vulcan ?? میلی*متری: این نوع توپ نمونه پیشرفته از سیستم سابق (M-163) می*باشد و از تمامی توانایی*های فنی نمونه قبلی به جز قدرت تحرک بهرمند می*باشد. موشک*های ضدهوایی: نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی از سیستم (MT1) ساخت آمریکا که یکی از سیستم*های آمریکایی زمین به هوا از نوع (چاربال) است استفاده می*کند. ?? سامانه موشکی (MT) هدایت شونده از نوع Chapparal.M 48 A1 در اختیار دارد، سیستم چاربال آمریکایی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: اول بخش متحرک آن که یک زره پوش با محور حرکتی زنجیری از نوع M730 بوده و دوم سایت موشکی از نوع M54 است. موشک*های هدایت شونده (MT) فردی از نوع (زمین به هوا: واحدهای زمینی ارتش رژیم صهیونیستی از موشک*های زمین به هوی MT هدایت شونده ساخت هواپیماهایی که با ارتفاع پایین در حال پروازاند شلیک می*شود، این موشک*ها بر روی شانه حمل و مورد استفاده قرار می*گیرد.صهیونیست*ها از دو نوع این سلاح موشکی استفاده می*کنند: ??? موشک هدایت شونده از نوع (Eye red) (MT) است که از روی شانه پرتاب می*شود. موشک هدایت شونده (MT) از نوع (Stinger) که موشکی سبک و هدایت شونده است و از روی شانع پرتاب می*شود. تسلیحات آمریکایی در نیروی دریایی رژیم صهیونیستی نظر به خودکفایی ارتش رژیم صهیونیستی در ساخت جنگ افزارهای دریایی، ملاحظه می*شود نیروی دریایی رژیم صهیونیستی کمترین بهره را از جنگ*افزارهای آمریکایی برده است.در این راستا تنها دو نوع جنگ افزار خارجی در نیروی دریایی رژیم صهیونیستی وجود دارند، یکی موشک*های «هارپون» است و دیگری هلی*کوپترهای «دووین» است. ???موشک*انداز آمریکایی از نوع «هارپون» (Harpoon) دریا به دریا: رژیم صهیونیستی این نوع موشک*ها را طی دو مرحله در سال*های ???? و ???? دریافت کرد. ? فروند هلی*کوپتر از نوع «دووین» (G.SA 366) برای هدف*گیری بالاتر از سطح افق: سه فروند از آن*ها به همراه ناوشکن*های (ساگرـ?) فعالیت کرده و به*طور میانگین به همراه هر ناوشکن یک هلی*کوپتر از این نوع به همراه دو قایق توپدار مجهز به دو موشک*انداز (ALIYA) یعنی برای هر ناوچه یک قایق فعالیت می*کنند.اولین نوع از این هلی*کوپترها در شرکت صنعتی فرانسوی «ایروسباسیال» ساخته شد و رژیم صهیونیستی ? فروند از آن را در اواسط سال ???? دریافت کرد تا ?? فروند دیگر را مدتی بعد تحویل بگیرد. تسلیحات آمریکایی در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی: نیروی هوایی اهرم عمل کننده و هجومی ارتش رژیم صهیونیستی را تشکیل می*دهد.این نیرو نقش سرنوشت*سازی را در جنگ با اعراب ایفا کرد.نیروی هوایی رژیم صیهونیستی حدود نیمی از بودجه نظامی این رژیم را به خود اختصاص داده است و مسولان صهیونیست همواره به دنبال تقویت و تجهیز هرچه بیشتر آنند.به همین خاطر بیشترین بهره را از تسلیحات ساخت آمریکا می*برد، در این راستا می*توان به موارد زیر اشاره کرد: هواپیماهای جنگی، وجنگنده بمب افکن*ها: ??? فروند هواپیما از نوع اسکای هاک (A-4. N. SKYHAWK) به میزان ?? فروند از آن*ها در واحدهای عمل کننده (چهار اسکادران) مشغول انجام ماموریت هستند و ??? فروند هم در آشیانه نگهداری می*شوند. ?? فروند هواپیما از نوع فانتوم اف ? ای (F4 E Phantom) به میزان ?? فروند از آن*ها از نوع اصلی و ?? فروند نیز از نوع (2000-R4E) هستند که توسط صهیونیست*ها تولید شده*اند. تمامی این هواپیماها (? اسکادران) در ماموریت*های روزمره ارتش رژیم صهیونیستی به*کار می*روند و تنها یک اسکادران از نوع فانتوم ???? به*عنوان اسکادران احتیاط است. ?? فروند از نوع (F15) ساخت آمریکاست که از انواع (D,C,B,A) است از آن میان جنگنده*های (EAGLE F-15 C) که از کاربرد فراوانی در کسب برتری هوایی علیه هواپیماهای مهاجم در حمله و دفاع برخوردار است. ??? فروند هواپیمای (F16) از انواع (A,B,C,D) البته اکثر این هواپیماها از نوع (A) است و ? اسکادران از نیروهای عمل کننده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را تشکیل می*دهند. هواپیماهای شناسایی: رژیم صهیونیستی ?? فروند هواپیمای شناسایی جدید در اختیار دارد که ?? فروند از آن*ها از نوع (RF-4E) فانتوم و دو فروند از نوع (D F-15) است که همگی ساخت آمریکا هستند، اما دستگاه*های ردیابی و تصویربرداری آن توسط رژیم صهیونیستی ساخته شده است. ? هواپیما از نوع (Hawakeye. E-Z.C) این نوع هواپیما توسط شرکت صنایع فضایی «گرومان» ساخته شده*اند.هواپیماهای جنگ الکترونیکی: شناسایی الکترونیکی و پاتک*های الکترونیکی ? فروند هواپیمای بوئینگ ??? که اصولا یک هواپیمای غیرنظامی چندمنظوره است که صنایع هوایی رژیم صهیونیستی تجهیزات و دستگاه*های جاسوسی الکترونیکی و تدابیر الکترونیکی معاکس (پاتک*های الکترونیکی) را بر روی آن*ها تعبیه کرده*اند. هواپیماهای سوخت*رسان: ? فروند هواپیمای بوئینگ ??? توسط سازمان صنایع هوایی رژیم صهیونیستی به تانکرهای سوخت تبدیل شدند تا به هواپیماهای جنگی در حین پرواز سوخت رسانی کرده، برد فعالیت*های جنگنده*ها را افزایش دهد. ? فروند هواپیما از نوع (KC-130H) به همین منظور در نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در حال فعالیت هستند. هواپیما*های ترابری ? فروند هواپیمای بوئینگ ??? از ?? فروندی که در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی است به هواپیمای ترابری سنگین نظامی تبدیل شده است همان*گونه که پیش*تر اشاره کردیم ? فروند هواپیمای ??? برای جنگ*های الکترونیکی و ? فروند هم به هواپیماهای سوخت*رسان تبدیل شده*اند، با تغییراتی که در درون آن*ها ایجاد شده هم*اکنون این هواپیماها قادر به حمل مقادیر زیادی بار هستند. ?? فروند هواپیمای ترابری (C-130H) از نوع Hercules که علاوه بر توانایی در ترابری لجستیکی و استراتژیک قادر به انجام برخی ماموریت*های دیگر است. هواپیماهای ارتباطی: نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از ?? هواپیما جهت نقل و انتقالات و ارتباطات استفاده می*کند که دو فروند از آن*ها از نوع (ایلاندر)، ?? فروند از نوع (سیسنا) و ? فروند هم از نوع (کوین ایر) ?? است، اما به*طور کلی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اکثرا از هواپیماهای سیسنا برای نقل و انتقال استفاده می*کند. Skywagon. CESSNA یک هواپیمای سبک یک موتوره با قدرت ??? اسب بخار است، این هواپیما برای فعالیت*های ترابری سبک، امور نظارت و ایجاد ارتباطات تاکتیکی به**کار می*رود. چرخبال*های هجومی توپدار: نیروی هوایی رژیم صهیونیستی ??? چرخبال هجومی ساخته آمریکا در اختیار دارد ?? چرخبال از نوع (AH-1 F) کبرا که دو خدمه دارد. ?? چرخبال هجومی آمریکایی از نوع (AH-6.A) آپاچی که دو خدمه دارد. ?? چرخبال هجومی از نوع هیوز ??? که یک چرخبال هجومی ضدتانک است و می*تواند برای پشتیبانی*های تاکتیک کوتاه برد مورد استفاده قرار گیرد. از مشخصه*های این چرخبال انجام ماموریت*های هجومی مختلف زمینی و پشتیبانی مستقیم از نیروی دریایی است. چرخبال*های ترابری نظامی: ارتش رژیم صهیونیستی حدودا ??? فروند چرخبال ترابری نظامی مختلف در اختیار دارد که باید دو چرخبال امدادرسان را هم به آن*ها افزود، مشخصات این چرخبال*ها به ترتیب زیر است: ?? فروند چرخبال از نوع (CH-53.D Sikorsky) که قادر به حمل ?? سرباز با تمامی تسلیحات یا حداکثر ?? سرباز با تمامی تسلیحات یا حداکثر ?? سرباز است. همچنین باری به وزن ???? کیلوگرم را از بیرون در مسافتی کوتاه حمل کند. ?? فروند چرخبال از نوع (UH-60) بالک* هاک، که رژیم صهیونیستی آن را پس از جنگ خلیج* فارس از آمریکا تحویل گرفت. ?? فروند چرخبال از نوع (Bell-206) برای ترابری سبک و چند منظوره ? چرخبال از نوع (HH-65.A) از نوع Sikorsky یکی از چرخبال*های قدیمی ارتش آمریکاست که در ارتش رژیم صهیونیستی برای امور بازرسی و نجات مورد استفاده قرار می*گیرد. موشک*های هدایت شونده (هوا به زمین( موشک*های «ماوریک» (Maverick. AGM-65) یکی از موشک*های دوربرد هوا به زمین است موشک*های «هارپون» (A Harpoon. AGM-84) که موشکی هوا به زمین ضدکشتی است و در تمامی اوضاع جوی قابلیت کاربرد دارد. موشک*های آمریکایی «شرایک» (AGM-45.Shrike) که ضدرادار است، این موشک (هوا ـ زمین ـ سطح) ردیاب فرکانس*های رادار است. موشک*های استاندارد (AGM-78.Standard) ضدرادار است، این موشک هوا به زمین بوده و ردیاب فراکنس*های رادار است، این موشک در واقع نسخه تعدیل شده موشک*های شرایک است که پس از رفع نقایص موشک قبلی با این نام تولید شده است. موشک*های «هل فایر» (Hellfire.AGM-114) نام این موشک هوا به زمین ضدتانک با نام چرخبال*های آپاچی عجین شده است، چرخبال*های مذکور قادر به حمل ?? فروند از این موشک*ها هستند که با لیزر هدایت می*شوند. موشک*های هدایت* شونده (هوا به هوا) موشک*های «ماوریک» (Marerick.AGM-65) یکی از موشک*های دوربرد هوا به زمین است موشک*های «هارپون» (A Harpoon.AGM-84) که موشکی هوا به زمین ضد کشتی است و در تمامی اوضاع جوی قابلیت کاربرد دارد. موشک*های آمریکایی «شرایک» (AGM-45.Shrike) که ضد رادار است، این موشک (هوا ـ زمین ـ سطح) ردیاب فرکانس*های رادار است. موشک*های «استاندارد» (AGM-78 Standard) ضد رادار است، این موشک هوا به زمین بوده و ردیاب فراکنس*های رادار است، این موشک*های شرایک است که پس از رفع نقایص موشک قبلی با این نام تولید شده است. موشک*های «هل فایر» (Hellfire.AGM-114) نام این موشک هوا به زمین ضدتانک به نام چرخبال*های مذکور قادر به حمل ?? فروند از این موشک*ها هستند که با لیزر هدایت می*شوند. موشک*های هدایت *شونده (هوا به هوا) موشک*های آمریکایی اسپارو (Sparrow.AIM-7) موشک*های هوا به هوایی هستند که توسط رادار به شکلی نیمه فعال هدایت می*شوند، این موشک*های کلاهکی با انفجار شدید دارند و می*توان آن را در هر شرایط جوی علیه هر نوع هواپیما و در هر ارتفاعی و سرعت مانوری استفاده کرد. منبع: rasad.ir


 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  7:38 عصر
                                   ارتش ایران در حال ساخت هواپیمای «استیلت» و رادار 1000 کیلومتری

پروژه ساخت هواپیماهای استیلت و پنهان کار در نیروی هوایی ارتش آغاز شده و موفقیت های زیادی در این زمینه به دست آمده است.
به گزارش عصرایران ، امیر سرتیپ دکتر احمد میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگو با اطلاعات با اعلام این خبر افزود: همچنین تبدیل و بهینه سازی هواپیماهای قدیمی در اویونیک، سلاح و رادار از دیگر طرحهای نیروهای هوایی ارتش است.
وی همچنین به ساخت آتشبارها و بازسازی سامانه های آسیب دیده اشاره کرد و افزود: بهینه سازی یی که در آتشبار هاگ آمریکا انجام دادیم از نمونه اصلی خود بهتر شده و در زمینه ساخت سایر آتشبارها نیز موفقیت فراوانی به دست آورده ایم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به ساخت رادار ملی در این نیرو افزود: البته ما به این میزان بسنده نکردیم و امروز در حال ساخت رادارهایی با توانمندیهای مختلف فعال و غیرفعال و با برد یکهزار کیلومتر هستیم.
وی بااشاره به این نکته مهم که اگر "طالب صلحی برای جنگ آماده شو"، افزود: براین اساس ما همواره در حال افزایش توان رزمی خود هستیم و اتکای ما نیز به توانمندی داخلی و بومی کردن سلاحهاست.
امیر میقانی با اشاره به تحریم کامل تسلیحاتی ایران،گفت: براین مبنا از لحاظ بومی سازی هواپیماها از فن آوری روز استفاده کرده و اکنون روی نسل 4 و 5 هواپیماهای جنگنده کار می کنیم.

امیر میقانی افزود: همچنین آتشبارهای تولید شده را با شلیک موشک آزمایش کردیم و در مجموع در ساخت انواع سلاحها و رادارها با بردهای مختلف بومی سازی صورت گرفته است.

وی در ادامه به ساخت انواع پهپادها در نیروی هوایی ارتش اشاره کرد و گفت: در ارتباط با جمع آوری اطلاعات سیگنالی ساخت تجهیزات و بومی سازی جمع آوری اطلاعات الکترونیکی قدم های اساسی برداشته ایم و به روز شده ایم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به سیاست ساخت هواپیما در نیرو اظهار داشت: این ظرفیت در نیروی هوایی وجود دارد و با تحقیقات گسترده ای که انجام شده، به این فن آوری روز دنیا دست یافته ایم.
وی افزود: اکنون رادارها قادر به شناسایی نسل های قدیمی هواپیماها هستند لذا باید تجهیزات ویژه جنگ نامتقارن داشته باشیم و دراین چارچوب باید از هواپیماهایی استفاده کرد که پنهان کار و دارای رادار فعال باشد .
وی خاطرنشان کرد: در بخش آتشبارها به دنبال آن هستیم که پسیو (فعال) باشد تا در جنگ هم تراز به کار آید.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان این که با احساس توانمندی اعتماد و اطمینان به فن آوری، ساخت نوع جدید هواپیماهای شکاری را بومی می کنیم، افزود: ساخت هواپیماهای استیلت ها و پنهان کاری طبق برنامه زمانبندی شده در حال انجام است. در مورد هواپیمای صاعقه نیز در حال به روز کردن تجهیزات مورد نیاز آن هستیم.
امیر سرتیپ میقانی خاطرنشان کرد: نیروی هوایی در زمینه ساخت هواپیماهای ملخ دار، جت آموزشی و تاکتیکی اقدام های گسترده ای انجام داده و فن آوری ساخت هواپیما را به سازمان صنایع دفاع منتقل کرده است و اکنون هواپیماهای شکاری ساخت ایران در مرحله تولید انبوه قرار گرفته است.
امیر میقانی تهدیدهای موجود برضد کشورمان را جنگ روانی خواند و گفت: دشمن نقاط ضعف زیادی دارد و این نقاط ضعف را در عراق، افغانستان، لبنان و... رصد کرده ایم ضمن این که ایران کشوری نیست که بخواهند به سادگی آن را تهدید کنند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: نیرو هر 3 ماه یک بار رزمایش آفندی یا پدافند هوایی برای مقابله با روز واقعی تهدید انجام می دهد.

 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  7:37 عصر
                                  اولین انفجاراتمی جهان

در 16 جولای سال 1945 در پایگاه آلموگردو واقع در صحرای لس آلاموس ایالت نیو مکزیکو ژنرال*ها و افسران پروژه منهاتان برای انجام آزمایش اولین بمب اتمی گرد هم آمدند. بمبی که به گفته یکی از افسران مسئول آزمایش اگر از 100 درصد قابلیت آن استفاده شود می*تواندکره زمین را به دو نیمه تقسیَم کرده و آن را نابود کند.
آزمایش پس از پنج سال تلاش شبانه روزی در حضور یکصد نفر انجام شد و بمب، سکوی فولادی پرتاب را آب کرد، شنهای صحرای لس آلاموس را به شکل شیشه درآورد و کوهی از تل و خاکستر شبیه قارچ را به آسمان فرستاد. قدرت انفجار این بمب 67 میلیون بار بیشتر از دینامیت و معادل بیست هزار تن ماده منفجره تی ان تی بود. در میان کسانی که شاهد انفجار بودند چهره رابرت اوپنهایمر فیزیکدان یهودی، طراح و کاشف بمب اتم از همه شادتر به نظر می*رسید. گفته می*شود که با کشف بمب اتم توسط او نازی*ها دست از جنگ کشیده و شکست را قبول کردند. اوپنهایمر چند هفته بعد از انفجار اتمی به ژاپن سفر کرد و وقتی نتایج انفجار را دید آن را بسیار اسفبار توصیف کرد. او سالها بعد از لحظه انفجار با جمله معروف خود «حالا من مرگ می*شوم، نابود کننده جهان» یاد کرد. او بعدها رئیس دانشگاه پرینستون شد و در 18 فوریه 1967 به علت سرطان درگذشت.
جنگ جهانی دوم در 19 جولای 1945 در جبهه اروپا با شکست آلمان نازی به پایان رسید، اما جنگ در آن سوی اقیانوس آرام، در ژاپن همچنان ادامه داشت. پایگاه پرل هاربر در هاوایی در 5 سال گذشته همواره مورد هجوم ژاپنی*ها بود و جنگ تن به تن سربازان دو طرف در جزایر کوچکتر ژاپن همچنان ادامه داشت. سرزمین اصلی ژاپن دست نخورده باقیمانده بود و پرتاب بمب*های آتش*زا بر روی شهرهای کوچکتر سبب تسلیم ژاپن نمی*شد. بیش از یک میلیون نفر از ارتش متفقین در میدان نبرد کشته شده بودند و آمریکا برای خاتمه جنگ چاره*ای بجز انجام یک حمله سراسری نداشت.
سوزوکی نخست وزیر و توگو وزیر امور خارجه ژاپن آماده مصالحه و شروع گفتگوهای صلح با آمریکا بودند، اما ژنرال کوروچیکو انامی وزیر دفاع سرسختانه با خاتمه جنگ مخالفت می*کرد و تصمیم داشت با کمک نیروهای مردمی که هیروهیتو امپراتور ژاپن را در حد خدای خود ستایش می*کردند در یک جنگ نهایی آمریکائیان را شکست دهد.
در هیروشیما مانند شهرهای دیگر ژاپن مردم خود را برای آخرین جنگ آماده می*کردند و مقامات ارتش ژاپن امیدوار بودند تا از نیروی عشق و علاقه مردم به امپراتور و کشته شدن در راه او استفاده کنند. هیروشیما به یک شهر نظامی تبدیل شده بود. سربازان یاد می*گرفتند چگونه با بستن بمب خود را زیر تانکهای آمریکایی منفجر کنند. حتی دختران دانش آموز هم با نیزه*هایی که از چوب نیزارهای شهر ساخته شده بود فنون نظامی را فرا می*گرفتند تا در مقابل حمله دشمن مقاومت کنند.
بمب اتم در آمریکا آزمایش شده بود و تنها کسی که می*توانست اجازه پرتاب آن را بدهد هری ترومن رئیس جمهور آمریکا بود. او روز 16 جولای 1945 برای شرکت در کنفرانس پوتسدام وارد برلین شد و در زمانی که در استراحتگاه خود منتظر شروع این کنفرانس بود خبر آزمایش موفقیت آمیز بمب اتم در صحرای نیومکزیکو را به او دادند و او با خوشحالی و غرور متن تلگراف را برای دیگر اعضای کنفرانس خواند. پس از تصمیم گیری، نیروهای متفقین در اعلامیه پوتسدام در 26 جولای یکبار دیگر به ژاپن هشدار دادند اگر دست از جنگ برندارد و بدون قید و شرط تسلیم نشود با ویرانی کشور روبرو خواهد شد. در این اعلامیه در مورد حمله با بمب اتمی اخطاری به ژاپن داده نشده بود، زیرا تمام اعضای شرکت کننده در کنفرانس با به کارگیری بمب و یا هجوم سراسری به ژاپن به توافق رسیده بودند.
کمی بعد ترومن تصمیم گرفت اخطار تسلیم بدون قید و شرط را که شامل تسلیم امپراتور ژاپن هم می*شد به تسلیم بدون قید و شرط ارتش ژاپن تغییر دهد تا شاید پیشنهاد بقای سلطنت امپراتور کابینه جنگی ژاپن را وادار به خاتمه جنگ کند. این پیشنهاد از طریق رادیو به مردم ژاپن فرستاده شد. سوزوکی نخست وزیر ژاپن تغییر موضع آمریکا را نشانه ضعف نیروهای ارتش آمریکا در مقابل نیروهای ژاپنی قلمداد کرد و جوابی برای آنها نفرستاد و از قبول بیانیه پوتسدام با گفتن کلمه موکوساتسو Mokusatsu که در زبان ژاپنی «حقیر کردن طرف مقابل با سکوت» تعبیر می*شود سر باز زد. عدم دریافت پاسخ از دولت ژاپن سبب شد تا پرتاب بمب اتم به ژاپن غیر قابل اجتناب شود.
بمب اتم دو ساعت پس از آزمایش در صحرای نیومکزیکو توسط کشتی جنگی ایندیانا پولیس برای یک سفر 10 روزه در اقیانوس آرام از سانفرانسیسکو به سمت جزیره تینیان در فاصله یک پرواز 6 ساعته از ژاپن به حرکت در آمد. فرودگاه جزیره تینیان با 4 باند فرود و 500 هواپیمای بمب افکن بی 29 از نوع سوپر فورتس بزرگترین پایگاه هوایی جهان، محل استقرار گروه چند ماموریتی 509 و مسئول پرتاب بمب اتمی در هیروشیما بود. فرمانده گروه 509 را سرهنگ 29 ساله پال تیبتز بر عهده داشت. گروه پروازی رها کردن بمب در هیروشیما علاوه بر پال تیبتز از تام فرابی کمک خلبان و تئودور داچ ونکرک ناوبر و مسئول پرتاب بمب تشکیل می*شد. از میان شهرهایی که از بمب*های آمریکایی جان سالم بدر برده بودند هیروشیما انتخاب شد. هیروشیما با وجود مرکز ارتش دوم ژاپن با 43000 نظامی مستقر در آن نقش اساسی در جنگ با آمریکائیان داشت. بیشتر شهرهای ژاپن به نحوی مورد اصابت بمب*های آتش*زای آمریکایی قرار گرفته بودند و هیروشیما هر لحظه در انتظار حمله هوایی بود، اما هیچ کس دلیل تاخیر حمله به هیروشیما را نمی*دانست. آمریکا تصمیم گرفته بود شهر بزرگ 255 هزار نفری هیروشیما را به همراه ساکنانش با بمب اتم نابود کند.
در بعد از ظهر روز 4 آگوست 1945 پال تیبتز خدمه پروازی خود را فرا خواند و به آنان اطلاع داد که ماموریت جنگی به روز بعد پس از صاف شدن آسمان هیروشیما موکول شده است. سپس به آنان گفت در نتیجه انفجار حرارت ناشی از انفجار به چندین میلیون درجه سانتیگراد خواهد رسید و هر چه در محدوده 3 مایلی قرار داشته باشد به خاک و خاکستر تبدیل شده، نوری روشن تر از خورشید ایجاد کرده و تلی از خاکستر انسان و ساختمان را به ارتفاع 30 تا 60 هزار پایی خواهد فرستاد.
صبح روز بعد سربازان آمریکایی بمب را به هواپیمای بمب افکن بی 29 حمل کردند. این بمب قرار بود با انفجار باروت دو محفظه اورانیوم را به همدیگر وصل کرده تا واکنش اتمی ایجاد کند. پال تیبتز خلبان فرمانده هواپیمای حامل بمب تصمیم گرفت بر اساس یک سنت قدیمی که در میان خلبانان رواج دارد نام مادرش انولا گی Enola Gay را بر روی بدنه هواپیما حک کند.
در حمله هوایی مجموعاً 3 هواپیما شرکت داشتند. قبل از پرواز به تمام شرکت کنندگان در حمله قرصهای خودکشی داده شد. هواپیمای پال تیبتز بر روی باند پرواز فرودگاه پایگاه هوایی جزیره تینیان به غرش درآمد. بمب به تنهایی بیش از 4 تن وزن داشت. تمام سرنشینان هواپیما با نگرانی در انتظار بلند شدن هواپیما بودند. بمب افکن بی 29 در آخر باند از زمین بلند شد. 15 دقیقه پس از ترک پایگاه هوایی مهندس پرواز قطعات حساس بمب را مونتاژ کرد. دو ساعت پس از پرواز یکی از 3 هواپیماهای همراه شروع به فیلمبرداری کرد. 3 ساعت بعد در ارتفاع 9000 پایی خورشید طلوع کرد و روز رسید. آخرین مرحله آماده سازی بمب تعویض کلید اتصال ماشه رها کننده از سبز به قرمز بود. هواپیما اکنون در ارتفاع 30 هزار پایی پرواز می*کرد. هواپیمای مسئول گزارش وضعیت هوا به سمت هیروشیما اوج گرفت. با دیده شدن هواپیمای هواشناسی آژیر خطر حمله هوایی در شهر به صدا در آمد و مردم با شتاب به سمت پناهگاههای زیر زمینی هجوم بردند. هواپیمای حامل بمب در دوردست دیده می*شد. هواپیمای هواشناسی آسمان هیروشیما را ترک کرد و مردم با شنیدن آژیر خاتمه حمله هوایی از پناهگاهها خارج شدند.
برای بیشتر ساکنان هیروشیما روز 6 آگوست 1945 یک روز عادی و بدون ماجرا به نظر می*رسید. آنها مانند روزهای دیگر در انتظار شنیدن مجدد آژیر خطر حمله هوایی به کارهای عادی خود مشغول بودند. ساعت 8 صبح بود و در آسمان هیچ ابری دیده نمی*شد. هواپیمای حامل بمب بدون هیچ مقاومتی وارد آسمان هیروشیما شد. مردم می*دانستند این هواپیما متعلق به آمریکا است چون هیچ هواپیمای ژاپنی نمی*توانست در آن ارتفاع پرواز کند. خدمه پرواز 15 دقیقه بعد از ساعت 8 دریچه پرتاب را باز کردند. بمب محتوی 9700 پوند اورانیوم 235 موسوم به پسر کوچک Little Boy در ارتفاع 548 متری از هواپیما جدا شد و بلافاصله هواپیما با چرخش 180 درجه آسمان هیروشیما را ترک کرد. 43 ثانیه پس از جدا شدن بمب صدای انفجاری عظیم به گوش رسید و اولین بمب اتمی به جای مقصد اصلی پل آیوئی با اختلاف 250 متر به بیمارستان دکتر شیما اصابت کرد. قدرت انفجار به قدری بود که از فاصله* 9 کیلومتری ده برابر نورانی*تر از خورشید دیده می*شد. انفجار بمب در چند مرحله انجام شد. ابتدا نوری خیره کننده با عرض 300 متر بر چشمان مردم نشست و در آنی پوست آنها را سوزاند. حرارت اولیه انفجار بمب 4 هزار درجه سانتیگراد بود و در یک آن تمام کسانی را که در محدوده آتش قرار داشتند به بخار و ذغال تبدیل کرد. همزمان اشعه مادون قرمز و اشعه گاما در فضا پخش شد و در مرحله آخر زمین لرزید و ابری به شکل قارچ مملو از خاک و خاکستر به آسمان رفت و در اندک زمانی بارانی سیاه رنگ آغشته به رادیو اکتیو باریدن گرفت.

قدرت تخریب این بمب معادل 20 هزار تن تی ان تی بود و فعل و انفعالات اتمی در مرکز این بمب باعث ایجاد گرمائی در حدود 4 هزار درجه سانتیگراد یعنی دو برابر نقطه ذوب آهن در عمق 600 متری زمین گردید. این گرمای سوزان هر چه را که در شعاع یک و نیم کیلومتری مرکز اصابت بمب قرار داشت کاملاً ذوب کرد و بقیه افراد باقیمانده در روزها و هفته های بعد جان خود را از دست دادند.
سه روز بعد از واقعه هیروشیما در 9 آگوست 1945 همان هواپیما این بار حامل بمب پلوتونیوم قوی*تری به نام مرد چاق Fat Man باند فرودگاه را به مقصد شهر کوکورا ترک کرد ولی به دلیل شلیک*های مداوم از طرف نیروهای ژاپنی و همچنین به خاطر ابر غلیظی که شهر را فرا گرفته بود از شهر کوکورا گذشت و عازم شهر صنعتی ناکازاکی با 270 هزار نفر جمعیت شد. بمب دوم نتوانست دقیقاً به مرکز شهر اصابت کند. بمب در حومه ناکازاکی فرود آمد و تعداد تلفات انسانی این بمب قوی از بمبی که در هیروشیما فرود آمد کمتر شد.
دو بمباران اتمی و اعلام جنگ شوروی علیه ژاپن در کنوانسیون یالتا در 8 آگوست 1945 سبب شد ژاپن در 14 آگوست 1945 خود را تسلیم نیروهای متفقین کند. یک روز بعد ژنرال کوروچیکو انامی وزیر دفاع و مخالف سرسخت تسلیم ژاپن با کارد تیزی به روش سامورائی سپوکو Seppoku خود را کشت.

 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  7:34 عصر

                                             بمب اتمی

 

بمب های اتمی شامل نیروهای قوی و ضعیفی اند که این نیروها هسته یک اتم را به ویژه اتم هایی که هسته های ناپایداری دارند، در جای خود نگه می دارند. اساسا دو شیوه بنیادی برای آزادسازی انرژی از یک اتم وجود دارد:
1- شکافت هسته ای: می توان هسته یک اتم را با یک نوترون به دو جزء کوچک تر تقسیم کرد. این همان شیوه ای است که در مورد ایزوتوپ های اورانیوم (یعنی اورانیوم 235 و اورانیوم 233) به کار می رود.
- همجوشی هسته ای: می توان با استفاده از دو اتم کوچک تر که معمولا هیدروژن یا ایزوتوپ های هیدروژن (مانند دوتریوم و تریتیوم) هستند، یک اتم بزرگ تر مثل هلیوم یا ایزوتوپ های آن را تشکیل داد. این همان شیوه ای است که در خورشید برای تولید انرژی به کار می رود. در هر دو شیوه یاد شده میزان عظیمی انرژی گرمایی و تشعشع به دست می آید.
برای تولید یک بمب اتمی موارد زیر نیاز است:
o یک منبع سوخت که قابلیت شکافت یا همجوشی را داشته باشد.
o دستگاهی که همچون ماشه آغازگر حوادث باشد.
o راهی که به کمک آن بتوان بیشتر سوخت را پیش از آنکه انفجار رخ دهد دچار شکافت یا همجوشی کرد.
در اولین بمب های اتمی از روش شکافت استفاده می شد. اما امروزه بمب های همجوشی از فرآیند همجوشی به عنوان ماشه آغازگر استفاده می کنند.

بمب های شکافتی (فیزیونی): یک بمب شکافتی از ماده ای مانند اورانیوم 235 برای خلق یک انفجار هسته ای استفاده می کند. اورانیوم 235 ویژگی منحصر به فردی دارد که آن را برای تولید هم انرژی هسته ای و هم بمب هسته ای مناسب می کند. اورانیوم 235 یکی از نادر موادی است که می تواند زیر شکافت القایی قرار بگیرد.اگر یک نوترون آزاد به هسته اورانیوم 235 برود،هسته بی درنگ نوترون را جذب کرده و بی ثبات شده در یک چشم به هم زدن شکسته می شود. این باعث پدید آمدن دو اتم سبک تر و آزادسازی دو یا سه عدد نوترون می شود که تعداد این نوترون ها بستگی به چگونگی شکسته شدن هسته اتم اولیه اورانیوم 235 دارد. دو اتم جدید به محض اینکه در وضعیت جدید تثبیت شدند از خود پرتو گاما ساطع می کنند. درباره این نحوه شکافت القایی سه نکته وجود دارد که موضوع را جالب می کند.
- احتمال اینکه اتم اورانیوم 235 نوترونی را که به سمتش است، جذب کند، بسیار بالا است. در بمبی که به خوبی کار می کند، بیش از یک نوترون از هر فرآیند فیزیون به دست می آید که خود این نوترون ها سبب وقوع فرآیندهای شکافت بعدی اند. این وضعیت اصطلاحا «ورای آستانه بحران» نامیده می شود.
2 - فرآیند جذب نوترون و شکسته شدن متعاقب آن بسیار سریع و در حد پیکو ثانیه (12-10 ثانیه) رخ می دهد.
3 - حجم عظیم و خارق العاده ای از انرژی به صورت گرما و پرتو گاما به هنگام شکسته شدن هسته آزاد می شود.
انرژی آزاد شده از یک فرآیند شکافت به این علت است که محصولات شکافت و نوترون ها وزن کمتری از اتم اورانیوم 235 دارند. این تفاوت وزن نمایان گر تبدیل ماده به انرژی است که به واسطه فرمول معروف mc2= E محاسبه می شود. حدود نیم کیلوگرم اورانیوم غنی شده به کار رفته در یک بمب هسته ای برابر با چندین میلیون گالن بنزین است. نیم کیلوگرم اورانیوم غنی شده انداز ه ای معادل یک توپ تنیس دارد. در حالی که یک میلیون گالن بنزین در مکعبی که هر ضلع آن 17 متر (ارتفاع یک ساختمان 5 طبقه) است، جا می گیرد. حالا بهتر می توان انرژی آزاد شده از مقدار کمی اورانیوم 235 را متصور شد.برای اینکه این ویژگی های اروانیوم 235 به کار آید باید اورانیوم را غنی کرد. اورانیوم به کار رفته در سلاح های هسته ای حداقل باید شامل نود درصد اورانیوم 235 باشد.در یک بمب شکافتی، سوخت به کار رفته را باید در توده هایی که وضعیت «زیر آستانه بحران» دارند، نگه داشت. این کار برای جلوگیری از انفجار نارس و زودهنگام ضروری است. تعریف توده ای که در وضعیت «آستانه بحران» قرار داد چنین است: حداقل توده از یک ماده با قابلیت شکافت که برای رسیدن به واکنش شکافت هسته ای لازم است. این جداسازی مشکلات زیادی را برای طراحی یک بمب شکافتی با خود به همراه می آورد که باید حل شود.

1 - دو یا بیشتر از دو توده «زیر آستانه بحران» برای تشکیل توده «ورای آستانه بحران» باید در کنار هم آورده شوند که در این صورت موقع انفجار به نوترون بیش از آنچه که هست برای رسیدن به یک واکنش شکافتی، نیاز پیدا خواهد شد.

2 - نوترون های آزاد باید در یک توده «ورای آستانه بحران» القا شوند تا شکافت آغاز شود.

3 - برای جلوگیری از ناکامی بمب باید هر مقدار ماده که ممکن است پیش از انفجار وارد مرحله شکافت شود برای تبدیل توده های «زیر آستانه بحران» به توده هایی «ورای آستانه بحران» از دو تکنیک «چکاندن ماشه» و «انفجار از درون» استفاده می شود.تکنیک «چکاندن ماشه» ساده ترین راه برای آوردن توده های «زیر بحران» به همدیگر است. بدین صورت که یک تفنگ توده ای را به توده دیگر شلیک می کند. یک کره تشکیل شده از اورانیوم 235 به دور یک مولد نوترون ساخته می شود. گلوله ای از اورانیوم 235 در یک انتهای تیوپ درازی که پشت آن مواد منفجره جاسازی شده، قرار داده می شود.کره یاد شده در انتهای دیگر تیوپ قرار می گیرد. یک حسگر حساس به فشار ارتفاع مناسب را برای انفجار چاشنی و بروز حوادث زیر تشخیص می دهد:
1 - انفجار مواد منفجره و در نتیجه شلیک گلوله در تیوپ
2 - برخورد گلوله به کره و مولد و در نتیجه آغاز واکنش شکافت
3- انفجار بمب
در «پسر بچه» بمبی که در سال های پایانی جنگ جهانی دوم بر شهر هیروشیما انداخته شد، تکنیک «چکاندن ماشه» به کار رفته بود. این بمب 5/14 کیلو تن برابر با 500/14 تن TNT بازده و 5/1 درصد کارآیی داشت. یعنی پیش از انفجار تنها 5/1 درصد ازماده مورد نظر شکافت پیدا کرد.

در همان ابتدای «پروژه منهتن»، برنامه سری آمریکا در تولید بمب اتمی، دانشمندان فهمیدند که فشردن توده ها به همدیگر و به یک کره با استفاده از انفجار درونی می تواند راه مناسبی برای رسیدن به توده «ورای آستانه بحران» باشد. البته این تفکر مشکلات زیادی به همراه داشت. به خصوص این مسئله مطرح شد که چگونه می توان یک موج شوک را به طور یکنواخت، مستقیما طی کره مورد نظر، هدایت و کنترل کرد؟افراد تیم پروژه «منهتن» این مشکلات را حل کردند. بدین صورت، تکنیک «انفجار از درون» خلق شد. دستگاه انفجار درونی شامل یک کره از جنس اورانیوم 235 و یک بخش به عنوان هسته است که از پولوتونیوم 239 تشکیل شده و با مواد منفجره احاطه شده است. وقتی چاشنی بمب به کار بیفتد حوادث زیر رخ می دهند:

- نفجار مواد منفجره موج شوک ایجاد می کند.

2 - موج شوک بخش هسته را فشرده می کند.

3 - فرآیند شکافت شروع می شود.

4 - بمب منفجر می شود.

در «مرد گنده» بمبی که در سال های پایانی جنگ جهانی دوم بر شهر ناکازاکی انداخته شد، تکنیک «انفجار از درون» به کار رفته بود. بازده این بمب 23 کیلو تن و کارآیی آن 17درصد بود.شکافت معمولا در 560 میلیاردم ثانیه رخ می دهد.
بمب های همجوشی: بمب های همجوشی کار می کردند ولی کارآیی بالایی نداشتند. بمب های همجوشی که بمب های «ترمونوکلئار» هم نامیده می شوند، بازده و کارآیی به مراتب بالاتری دارند. برای تولید بمب همجوشی باید مشکلات زیر حل شود:دوتریوم و تریتیوم مواد به کار رفته در سوخت همجوشی هر دو گازند و ذخیره کردنشان دشوار است. تریتیوم هم کمیاب است و هم نیمه عمر کوتاهی دارد بنابراین سوخت بمب باید همواره تکمیل و پر شود.دوتریوم و تریتیوم باید به شدت در دمای بالا برای آغاز واکنش همجوشی فشرده شوند. در نهایت «استانسیلا اولام» دریافت که بیشتر پرتو به دست آمده از یک واکنش فیزیون، اشعه X است که این اشعه X می تواند با ایجاد درجه حرارت بالا و فشار زیاد مقدمات همجوشی را آماده کند.

بنابراین با به کارگیری بمب شکافتی در بمب همجوشی مشکلات بسیاری حل شد. در یک بمب همجوشی حوادث زیر رخ می دهند:

1 - بمب شکافتی با انفجار درونی ایجاد اشعه X می کند.

2 - اشعه X درون بمب و در نتیجه سپر جلوگیری کننده از انفجار نارس را گرم می کند.

3 - گرما باعث منبسط شدن سپر و سوختن آن می شود. این کار باعث ورود فشار به درون لیتیوم - دوتریوم می شود.

4 - لیتیوم - دوتریوم 30 برابر بیشتر از قبل تحت فشار قرار می گیرند.

5 - امواج شوک فشاری واکنش شکافتی را در میله پولوتونیومی آغاز می کند.

6 - میله در حال شکافت از خود پرتو، گرما و نوترون می دهد.

7 - نوترون ها به سوی لیتیوم - دوتریوم رفته و با چسبیدن به لیتیوم ایجاد تریتیوم می کند.

8 - ترکیبی از دما و فشار برای وقوع واکنش همجوشی تریتیوم - دوتریوم ودوتریوم - دوتریوم و ایجاد پرتو، گرما و نوترون بیشتر، بسیار مناسب است.

9 - نوترون های آزاد شده از واکنش های همجوشی باعث القای شکافت در قطعات اورانیوم 238 که در سپر مورد نظر به کار رفته بود، می شود.

10 - شکافت قطعات اروانیومی ایجاد گرما و پرتو بیشتر می کند.

11 - بمب منفجر شود

بعد از انفجار اتمی یا هسته ای اتفاقات زیادی روخ خواهد داد که اولین آنها نور بسیار شدید حاصل از انفجار خواهد بود این نور به قدر شدید است که هر کس به طور مستقیم به آن نگاه کند کور خواهد شد
موج انفجار :
موج انفجار در انفجار های هسته بسیار شدید است به طوری که قابل مقایسه با قویترین مواد منفجره متعارف نیست و ضعیف ترین بمبهای هسته ای کنونی از بمبها و موشکهای عادی بسیار قویتر هستند موج انفجار تمام ساختمانها و خودرها را نابود می کند همچنین باعث شکسته شدن درختان خواهد شد.
بمبهای امروزی بسیار قدرتمند هستند به طوری که قادرند شهری به بزرگی 2 برابر تهران را با خاک یکسان کنند.
تشعشع هسته ای و رادیو اکتیو:
این تشعشات بسیار خطرناک و مهلک هستند که باعت مرگ فوری و یا حتی تا چند ماه بعد خواهند شد که البته میزان تشعشات بستگی کاملی با قدرت بمب دارد.
این تشعشات باتوجه به شدت انفجار حتی افرادی که در سنگرها هستند بتونی یا خاکی و زیر زمین و افراد مستقردر تانکها و خودرو های زرهی نیز از آن در امان نخواهند بود.
در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد.
تشعشع حرارتی:
این تشعشعات هم بسیار مهلک هستند که هر چه به مرکز انفجار نزدیک تر شویم قویتر خواهند شد درجه حرارت در مرکز انفجار به حدی زیاد است که هیچ چیزی در در اطراف آن به اسم مایع و جامد باقی نمی ماند و حتی خاک هم بخار خواهد شد ولی در محهای دورتر باعت آتش سوزی گسترده خواهد شد و تمام افراد بی حفاظ در ختان و کلا هر چیز سوختنی آتش خواهد گرفت.
ضربان الکترو مغناطیسی:
این ضربان می تواند به شدت به تجهیزات الکترونیکی ومانند بیسیم ها و دیگر تجهیزات اسیب شدید برساند و در ارتباطات فرماندهی و کنترل نیروها به شدت اثر گذار هست..


 

نوشته شده توسط:   میلاد محمود آروین رضائ الان اختر  

جمعه 87 مرداد 18  7:16 عصر

                                      ساخت سلاح دریایی فوق مدرن

سلاح دریایی
اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که طی آن از ساخت یک سلاح فوق مدرن دریایی خبر داد، بازتاب وسیعی در رسانه‌های عربی منطقه داشته به طوری که تیتر اول رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس، پایگاه خبری الجزیره به بازتاب خبر ساخت سلاح فوق مدرن پرداخت و در ادامه اعلام این خبر را با آنچه که پایان مهلت پاسخ ایران به پیشنهادات گروه 1+5 خواند، مرتبط دانست.

این پایگاه خبری نوشت: در کمتر از دو روز از پایان مهلت شش کشور بزرگ به ایران برای توقف برنامه‌های غنی سازی اورانیوم در مقابل تعلیق اعمال مجازات‌های جدید علیه این کشور، رسانه‌های رسمی ایران امروز اعلام کردند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سلاح دریایی جدیدی را آزمایش کرده که برد آن به 300 کیلومتر می‌رسد.

خبرگزاری فرانسه با انعکاس این خبر تلاش کرد که توانمندی‌های ایران در زمینه نظامی را کم اهمیت جلوه بدهد.

خبرگزاری "رویترز" نیز امروز به نقل از رسانه‌های ایران گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران امروز از یک سلاح دریایی خبر داده که ممکن است هر ناوی را در شعاع 300 کیلومتر نابود کند.

این خبرگزاری غربی که تلاش داشت آزمایش این سلاح جدید را به پرونده هسته‌ای ایران ربط دهد، نوشت انتظار می‌رود که این خبر تنش در برنامه هسته‌ای ایران با غرب را بیشتر کند.

ساخت سلاح فوق مدرن دریایی در خبرگزاری "وام" امارات نیز بازتاب داشت و نوشت: ایران سلاح دریایی جدیدی را با برد 300 کیلومتر با تکنولوژی بوی آزمایش کرد که می‌تواند شناورها و کشتی‌های جنگی دشمن را در صورت ورود به آب‌های منطقه‌ای هدف قرار دهد.

پایگاه خبری "القنات" نیز با انعکاس این خبر، این سلاح را یک اژدر دریایی با برد 300 کیلومتر نام برد که می‌تواند هر کشتی را در شعاع 30 کیلومتر هدف قرار دهد.

پایگاه خبری "ایلاف" نیز با اشاره به اعلام ایران که سلاح جدید دریایی آزمایش کرده، پیش بینی کرد که اعلام این خبر تنش بین ایران با غرب را بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران تشدید ‌کند.

خبرگزاری روسی "نووستی" با انعکاس این خبر با اشاره به برد 300 کیلومتری این سلاح نوشت: تکنولوژی این سلاح کاملا بومی است و این فناوری کاملا مدرن تاکنون توسط هیچ کشوری به کار گرفته نشده است.

پایگاه خبری "المحیط" نیز با درج این خبر به نقل از خبرگزاری فارس، نوشت: نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نوعی سلاح ضد دریایی را آزمایش کردند که برد آن به 300 کیلومتر می‌رسد و این توانایی را دارد که شناور و ناوهای دشمن در صورت ورود به آب‌های منطقه‌ای را مورد هدف قرار دهد.

شبکه خبری العربیه نیز ضمن بازتاب این خبر به نقل از محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نوشت : هیچ شناوری در صورت نزدیکی به مرزها نجات نخواهد یافت.

پایگاه خبری "البشار" نیز با انعکاس این خبر تلاش کرد که پیشرفت و توانمندی نظامی ایران را چالشی برای جهان جلوه دهد.

بنابر این گزارش، ایران امروز از پیوستن یک سلاح پیشرفته جدید به ناوگان نظامی این کشور خبر داد و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که شناور و ناو دشمن در تیررس آتش آن خواهد بود.

پایگاههای خبری اسلام الیوم، خبرگزاری اخبار الاسلام ، سیریانیوز، رادیو و تلویزیون مصر و العراق الجمیع به بازتاب گسترده این خبر پرداختند.


 
   1   2      >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ